wyszukiwanie w serwisie
 
Strona główna
Co to jest PZD
Prawo w PZD
Współpraca międzynarodowa
Jak zostać działkowcem
ROD w Polsce. Galeria zdjęć
Z działalności Okręgowych Zarządów
Działkowcy w obronie ROD
Jubileusz XXX-lecia Polskiego Związku Działkowców
Partie i Związki Zawodowe w obronie działkowców
Obrady Okręgowych Zjazdów Delegatów PZD
Działkowcy w sprawie wyborów parlamentarnych 2011 r.
Biuletyn PZD
Wydawnictwo Działkowiec
Konkursy w PZD
Wieści z Ogrodów...
Ciekawe linki
Wzory dokumentów
Archiwum wiadomości
Deutsch
II Kongres PZD
Publicystyka Związkowa
Kontakt

W obronie polskiego ruchu działkowego - ostatnie 20 lat

Strona główna » Co to jest PZD » W obronie polskiego ruchu działkowego - ostatnie 20 lat

| | |

Data

Wydarzenie

Uwagii                                                                                 

8 marca             1990 r. Sejm przyjął ustawę o samorządzie terytorialnym, (a 10 maja 1990 przepisy wprowadzające ustawę  o samorządzie terytorialnym). Na podstawie tych przepisów gminy zaczęły łamać przepisy ustawy o POD z 1981 r., m.in. przekazując grunty ogrodów w wieczyste użytkowanie spółkom akcyjnym, wnosząc je jako aport  do spółek prawa handlowego, zastawiając w bankach całe ogrody wraz z infrastrukturą, nakładając na działkowców podatki i czynsze dzierżawne, a także wykreślając je z planów zagospodarowania przestrzennego. W Białej Księdze PZD, w której wymienione zostały przypadki naruszeń ustawy o POD przez samorządy terytorialne, odnotowano naruszenie ustawy w 21 województwach w stosunku do 134 pracowniczych ogrodów działkowych i ponad 15 tysięcy działkowców.
27 lipca              1990 r. 17 posłów Obywatelskiego Klubu Parlamentarnego składa do Sejmu projekt ustawy o likwidacji pracowniczych ogrodów działkowych, Na jego mocy zlikwidowane zostałyby wszystkie pracownicze ogrody działkowe, a grunty pod ogrodami stałyby się własnością gmin. Majątek Polskiego Związku Działkowców przeszedłby na Skarb Państwa. Pod wpływem masowych protestów działkowców i Związku, parlamentarzystów i niekorzystnym odbiorem społecznym posłowie wycofali projekt ustawy z Sejmu.
23 czerwca  1995 r. Sejm uchwala ustawę o zmianie ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych Skutkiem masowego naruszania przepisów ustawy o POD i próby likwidacji ogrodów działkowych przez posłów OKP, była konieczność lepszego zabezpieczenia praw działkowców i Związku. Walka o nowelizację ustawy o POD trwała 5 lat. Przez 5 lat działkowcy i Związek organizowali spotkania z posłami, konferencje prasowe, słali tysiące listów do  Sejmu, Senatu domagając się uregulowania stanu prawnego ogrodów działkowych. Działania te doprowadziły w czerwcu 1995 r. do nowelizacji ustawy o POD, która zabezpieczała dalszy rozwój ogrodów działkowych, określając zasady nieodpłatnego przejmowania przez Związek gruntów POD w użytkowanie wieczyste.
Marzec 1996 r. Unia Metropolii Polskich rozprowadza do Wojewódzkich Zarządów PZD opracowany przez siebie projekt ustawy o zmianie ustawy o POD. Pod pismem przewodnim podpisał się Grzegorz Palka Prezydent M. Łodzi i jednocześnie Przewodniczący Unii. Projekt ten zakładał przejęcie na własność przez gminy całej infrastruktury POD, zastąpienie dotychczasowych organów PZD wspólnotą działkowców i całkowite podporządkowanie ogrodów gminom, a co za tym idzie likwidację PZD. Przeciw projektowi natychmiast zaprotestowała Krajowa Rada PZD wydając oświadczenie, które zostało rozesłane do   Sejmu, Senatu i Rady Ministrów, a także wojewódzkie zarządy PZD, zarządy POD i działkowcy. W wyniku nacisków łódzkich działkowców na miejscowych radnych, Rada Miejska Łodzi 29 maja 1996 r. podjęła Uchwałę, w której stanowczo sprzeciwiła się projektowi Unii Metropolii Polskich i zobowiązała  swoich reprezentantów do przedstawienia negatywnego stanowiska na forum Unii. Pod uchwałą Rady podpisał się … Grzegorz Palka.
20 listopada 1996 r. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności ustawy z dnia 23 czerwca 1995 r. o zmianie ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych  z Konstytucją RP. Już jesienią 1995 r. Rada Gminy Warszawa Centrum i Unia Metropolii Polskich skierowały do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności przepisów ustawy o POD z Konstytucją RP, stwierdzając, że ustawa ta narusza przysługujące gminom prawo własności. Pomimo wykazania przez Krajową Radę PZD, że zaskarżone przepisy ustawy nie naruszają porządku prawnego RP, a także obrony ustawy przez przedstawiciela Sejmu i Prokuratora Generalnego, Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie 12 sędziów, większością 7 głosów i przy 5 stanowiskach odrębnych przychylił się do wniosku Gminy Warszawa Centrum i Unii Metropolii Polskich.
25 kwietnia 1997 r. Sejm RP wymaganą większością 2/3 głosów oddalił orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z Konstytucją ustawy o POD. o
Maj                1998 r. Grupa 113 posłów Akcji Wyborczej Solidarność wniosła do Sejmu projekt ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczpospolitej Polskiej. Zakładał on uwłaszczenie bezpośrednie, czyli przekazanie na własność działek pracowniczych i lokatorskich mieszkań spółdzielczych i własnościowych i pośrednie, czyli niezbywalne bony stanowiące tytuł uczestnictwa w programie powszechnego uwłaszczenia. Projekt został skierowany do podkomisji sejmowych. Prace podkomisji trwały blisko 2 lata. Projekt spotkał się z powszechnym sprzeciwem działkowców, którzy wyrażali swe opinie w listach do Sejmu, Senatu, klubów parlamentarnych.
8 września 2000 r. W wyniku masowych protestów działkowców, zarządów POD i organów Polskiego Związku Działkowców Sejm zagłosował za wyłączeniem z ustawy uwłaszczeniowej ogrodów działkowych. o
Wrzesień 1999 r. Projekt ustawy reprywatyzacyjnej Projekt zakładał zwrot byłym właścicielom i ich spadkobiercom nieruchomości przejętych przez Państwo na podstawie dekretów i ustaw z lat 1944-1962. Zgodnie z projektem każdy ogród działkowy mógł być przedmiotem roszczeń byłych właścicieli i zostać przeznaczony do reprywatyzacji.
Styczeń 2001r. Sejm uchwala ustawę reprywatyzacyjną o
22 marca 2001r. Prezydent RP odmawia podpisania ustawy reprywatyzacyjnej o
6 września  2000 r. Rada Miejska w Piasecznie wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 2 ust. 1 i 3 ustawy o zmianie ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych z 23 czerwca 1995 r. Zaskarżany przepis dotyczył roszczenia PZD o użytkowanie wieczyste przez PZD gruntów POD.
20 luty       2002r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności Z Konstytucją RP zaskarżanych przez gminę Piaseczno przepisów. Sędziów Trybunału nie przekonały stanowiska Sejmu RP, Prokuratora Generalnego RP, Polskiego Związku Działkowców, ani nawet fakt, że ustawa ta została już zrealizowana w 65%. Od dnia orzeczenia Trybunału Polski Związek Działkowców stracił prawo roszczenia o ustanowienie użytkowania wieczystego na gruntach POD.
30 października 2002 r. Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta przewidywała utratę przez PZD generalnego zwolnienia z podatków, a także obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, który obciążałby każdy POD.
8 maja 2003 r. Prezydent podpisuje ustawę o zmianie ustawy o POD, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przywróciła ona działkowcom i Związkowi utracone przywileje podatkowe.
25 lutego 2003r. Do Sejmu wpływa poselski (PiS) projekt ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw Projekt ten znosił instytucję użytkowania wieczystego i zakładał przekształcenie z mocy prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w zamian za opłatę rekompensacyjną ustalaną na podstawie wartości rynkowej gruntu. Projekt ten był niezgodny z ustawą o POD, która nie przewiduje własności jako formy władania gruntami POD przez Związek, a także likwidował większość przywilejów Związku wynikających z tej ustawy.
30 czerwca        2005 r. Komisja Ustawodawcza Sejmu opierając się na analizach Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, uznała projekt PiS o przekształceniu prawa użytkowania działek w pracowniczych ogrodach działkowych w prawo własności za niedopuszczalny prawnie. W ten sposób projekt  nie trafił pod obrady Sejmu.
Maj 2004r. PiS informuje, że złoży do Sejmu projekt ustawy zakładającej odpłatne uwłaszczenie osób użytkujących działki, likwidację Polskiego Związku Działkowców i przejęcie przez Państwo majątku PZD. Prawdziwym celem projektu była likwidacja PZD, gdyż zapisy dotyczące uwłaszczenia działkowców były bardzo enigmatyczne i zawierały szereg zastrzeżeń, w wyniku których grupą, która ewentualnie miałaby szansę na realizacją ustawy w praktyce byli działkowcy z ogrodów znajdujących się na najtańszych terenach.   
11 marca           2005 r. Do Sejmu wpływa poselski projekt ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych. Projekt został opracowany przez Polski Związek Działkowców, w celu zabezpieczenia przyszłości ruchu ogrodnictwa działkowego. Podpisało się pod nim 107 posłów i ok. 235 000 działkowców.
8 lipca 2005 r. Sejm RP uchwala ustawę o rodzinnych ogrodach działkowych o
29 września 2005 r. Rada Gminy Michałowice podejmuje uchwałę w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o uznanie za niezgodne z Konstytucją  RP przepisów ustawy o ROD. o
Styczeń 2006 r. Nowy pomysł PiS na likwidację PZD PiS zapowiedział, że wkrótce złoży do Sejmu kolejny już opracowany przez siebie projekt ustawy dotyczący rodzinnych ogrodów działkowych, przewidujący wykup działek przez działkowców, zakładanie wspólnot ogrodowych, likwidację przywilejów PZD i zagwarantowanie gminom i Skarbowi Państwa wpływów z dzierżawy ogrodów działkowych.
16 luty 2006 r.

Rada Miejska we Wrocławiu podejmuje uchwałę w sprawie skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisów ustawy o ROD.                                               

9 grudnia 2008 r. – Trybunał Konstytucyjny stwierdza częściową niezgodność z Konstytucją RP art. 10 oraz art. 17 ust. 3 w związku z ust. 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.

Analizy prawne wskazują, że wyrok ten w zasadzie nie powinien zmienić sytuacji prawnej PZD i działkowców.
(więcej informacji...)

Marzec 2006 r. PiS zapowiada kolejny projekt ustawy o samorządnym ogrodnictwie działkowym. Projekt zakładał likwidację obecnego użytkowania  wieczystego gruntów i zwykłego ROD, w zamian za możliwość ubiegania się w gminach o ich odpłatne użytkowanie; likwidację samorządu działkowców w ROD; przejęcie przez gminy własność nasadzeń i naniesień na terenach ROD; odpłatne zarządzanie ROD przez urzędników gminnych, a także swobodne podejmowanie przez gminy decyzji o likwidacji ogrodu.
Lipiec 2006 r. Prawo i Sprawiedliwość zapowiada kolejny projekt ustawy o ogrodach działkowych. Tym razem PiS proponuje: uchylenie ustawy o ROD z 8 lipca 2005 r.; likwidację PZD;  nacjonalizację majątku Związku i majątku prywatnego działkowców; istnienie ogrodów działkowych uzależnia się od decyzji gminy w tej sprawie; zarządzanie ogrodami przekazać wspólnotom ogrodowym.
Wrzesień            2006 r.  PiS ma już czwarty w 2006 roku pomysł na likwidację PZD. Tym razem projekt przewiduje likwidację rodzinnych ogrodów działkowych w obecnym kształcie, poprzez likwidację PZD, nacjonalizację i komunalizację majątku PZD; podporządkowanie ogrodów gminom, swobodne przejmowanie terenów ogrodów przez gminy pod cele komercyjne; nabywanie przez działkowców terenów działek na własność po cenach rynkowych, z tym, że 70% działkowców byłoby tej możliwości pozbawionych, a ewentualne bonifikaty na cenę nabycia gruntu byłyby uzależnione od zgody gminy.
Maj 2007 r.  „Nowy” pomysł PiS, czyli projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych oraz niektórych innych ustaw. Było to powielenie poprzednich pomysłów PiS ze zmienionym formalnym podejściem do zagadnienia. Tym razem zamiast nowej ustawy PiS proponował nowelizację ustawy o ROD z 8 lipca 2005 r.
Październik 2007 r. Zebranie 614 tysięcy podpisów w obronie ustawy o ROD z 8 lipca 2005 r. W ciągu kilku miesięcy  Polski Związek Działkowców zebrał 614 tys. podpisow w obronie Ustawy z 8 lipca 2009 r. - uznanej przez działkowców jako w pełni spełniająca ich oczekiwania i broniąca ich praw.
Kwiecień            2008 r.  Poseł PO Lidia Staroń ogłasza, że pracuje na projektem ustawy, która uwłaszczy działkowców. Klub Parlamentarny PO dementuje te informacje i odcina się od propozycji Poseł Staroń.
10 września 2008 r. Wchodzi w życie ustawa z 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw zwaną dalej specustawa drogową. W ustawie tej niespodziewanie znalazł się art. 11j , który oznaczał, że w przypadku likwidacji ROD pod drogi ogród nie musi być odtwarzany, a działkowcy nie dostaną odszkodowania za naniesienia na działce.
Listopad 2008 r. Posłowie Klubu „Lewica” wnoszą do Laski Marszałkowskiej opracowany przez Krajową Radę PZD projekt tzw. noweli działkowej do specustawy  drogowej 0
24 kwietnia 2009 r. Sejm uchwala ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, Przywraca ona  działkowcom utracone prawa do odszkodowania i gruntu zamiennego w przypadku likwidacji ROD pod drogę publiczną.
12 lutego           2009 r. Sejm przyjmuje nowelizację ustawy Prawo budowlane.  Nowelizacja ta znacznie utrudnia budowę altan na działkach, zmuszając działkowca do zgłaszania budowy altany w Starostwie powiatowym  wraz z szeregiem dokumentów
20 marca          2009 r. Sejm przyjmuje poprawkę Senatu do ustawy nowelizującej prawo budowlane. Dzięki przyjęciu poprawki Senatu w dalszym ciągu nie  nie jest konieczne zgłaszanie budowy altan i obiektów gospodarczych na działkach w ROD.
23 marca 2009r. Poseł Andrzej Dera w imieniu posłów Klubu Parlamentarnego PiS składa do Laski Marszałkowskiej „innowacyjny” projekt ustawy o ogrodach działkowych

Projekt tradycyjnie już sprowadza się do uchylenia ustawy o ROD i likwidacji PZD, podporządkowania ogrodów gminom, odpłatne nabywanie działek przez działkowców od gminy, ale wyłącznie tych z ogrodów o uregulowanym stanie prawny, bez roszczeń dawnych właścicieli i przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego pod ogrody działkowe. (więcej informacji...)

14 lipca 2009 r. W obronie rodzinnych ogrodów działkowych odbywa się zwołany  marcową Uchwałą pierwszy w historii ruchu działkowego Kongres PZD Choć Kongres zwołany był głównie z powodu procedowania w Sejmie projektu ustawy PiS o ogrodach działkowych, to wypracowane na nim dokumenty nakreśliły kierunki działania całego Związku w wielu dziedzinach mających istotny wpływ na przyszłość ogrodów.(więcej informacji...)
16 lipca 2009 r. Sejm odrzuca projekt PiS większością głosów. Tysiące listów, jak i kolejne podpisy w obronie Ustawy z dn. 8 lipca 2005 r. (łącznie 619 tyś zebranych podpisów od 2007r.),  a także jednoznaczne stanowisko działkowców przedstawione w czasie Kongresu spowodowały odrzucenie projektu PiS już w pierwszym głosowaniu. (więcej informacji...)

« Powrót