wyszukiwanie w serwisie
 
Strona główna
Co to jest PZD
Prawo w PZD
Współpraca międzynarodowa
Jak zostać działkowcem
ROD w Polsce. Galeria zdjęć
Z działalności Okręgowych Zarządów
Działkowcy w obronie ROD
Jubileusz XXX-lecia Polskiego Związku Działkowców
Partie i Związki Zawodowe w obronie działkowców
Obrady Okręgowych Zjazdów Delegatów PZD
Działkowcy w sprawie wyborów parlamentarnych 2011 r.
Biuletyn PZD
Wydawnictwo Działkowiec
Konkursy w PZD
Wieści z Ogrodów...
Ciekawe linki
Wzory dokumentów
Archiwum wiadomości
Deutsch
II Kongres PZD
Publicystyka Związkowa
Kontakt

GLobalny Raport Ogrodniczy Husqvarny

Strona główna

Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarny

W dniu 4 sierpnia 2011 r. firmy Husqvarna i Gardena zaprezentowały wyniki przeprowadzonego przez siebie Globalnego Raportu Ogrodniczego. Raport opracowany został na podstawie ankiety, w której wzięło udział kilka tysięcy właścicieli ogrodów z dziewięciu krajów na czterech kontynentach: Australii, Francji, Niemiec, Japonii, Polski, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Raport badał między innymi możliwości wzrostu wartości nieruchomości w przypadku dobrze urządzonego i utrzymanego ogrodu. Z uzyskanych globalnych danych wynika, że efektowny ogród może podnieść wartość nieruchomości o 16%, a w Polsce nawet o 18%. W raporcie opracowany też został tzw. współczynnik opłacalności ogrodowych inwestycji który określa ilokrotnie nakład zainwestowany w utrzymanie ogrodu zwróci się w przypadku jego sprzedaży. Średni światowy współczynnik wynosi 3,1, dla Polski jest to 2,2, czyli każda złotówka zainwestowana w utrzymanie ogrodu zwróci się u nas ponad dwukrotnie.
Z raportu płyną również inne, bardzo interesujące wnioski.
Jako pięć najbardziej popularnych sposobów wykorzystywania ogrodu, polscy respondenci wymienili:
1. Relaks i odpoczynek;
2. Przebywanie blisko natury;
3. Wzrost pozycji społecznej;
4. Spotkania towarzyskie;
5. Miejsce zabaw dla dzieci.
Najbardziej pożądane narzędzia i sprzęt ogrodowy w Polsce to z kolei:
1. Automatyczne systemy nawadniające;
2. Traktory ogrodowe;
3. Automatyczne kosiarki;
4. Zraszacze ogrodowe;
5. Nowoczesne pilarki.
Jako pięć czynników najbardziej zwiększających atrakcyjność (a więc i wartość) nieruchomości w Polsce zostały podane:
1. Duża przestrzeń pozwalająca na organizowanie spotkań towarzyskich;
2. Kamienne ścieżki;
3. Drzewa ozdobne;
4. Krzewy ozdobne;
5. Dobrze utrzymany trawnik.
Ponad 30% ankietowanych Polaków przyznało też, że jest na bieżąco z najnowszymi trendami w ogrodnictwie. Polacy znaleźli upodobanie w swoich  ogrodach i inwestują w nie coraz więcej czasu i innych środków. Jednocześnie daje się zauważyć duży samokrytycyzm i dążenie do perfekcji – 89% Polaków uważa, że sąsiedzi posiadają bardziej atrakcyjny ogród. Nie dziwi w tej sytuacji fakt, że wielu polskich ogrodników stara się prześcignąć sąsiadów w aranżacji oczek wodnych, skalniaków, pięknych rabat itp. Ponadto badania wskazują, że ogrodnictwo staje się coraz bardziej popularne wśród młodego pokolenia. Na kosiarki, rośliny ozdobne, altany wydajemy coraz więcej pieniędzy. Jak wynika z raportu, bliski kontakt z naturą jest drugim (zaraz po relaksie i odpoczynku) sposobem wykorzystywania ogrodów. Świadczy to o silnych,  naturalnych trendach w polskim ogrodnictwie, dla którego przyroda jest tradycyjnie niezwykle istotna.
W wynikach i wnioskach z opisywanego raportu znaleźć można wiele analogii do ogrodnictwa działkowego. Nic dziwnego – ogrody działkowe są już od dawna bardzo istotnym i nieodłącznym elementem polskiego ogrodnictwa. Tezy zawarte w raporcie tylko potwierdzają wyznawane od lat przez ponad milion polskich rodzin działkowców tradycyjne wartości: szacunek dla przyrody, miłość do swoich 300-500 metrowych działek i ogromne zaangażowanie w ich zagospodarowanie i upiększanie, tak by stawały się coraz lepsze i piękniejsze. Znaczenia działek jako miejsca do relaksu i wypoczynku czy też okazji do przebywania blisko natury, nie sposób przecenić, szczególnie w okresie, kiedy zainteresowanie ogrodnictwem w społeczeństwie – jak wskazuje raport – rośnie.

mgr inż. Sławomir Milewski
Redakcja „działkowca”

« Powrót