wyszukiwanie w serwisie
 
Strona główna
Co to jest PZD
Prawo w PZD
Współpraca międzynarodowa
Jak zostać działkowcem
ROD w Polsce. Galeria zdjęć
Z działalności Okręgowych Zarządów
Działkowcy w obronie ROD
Jubileusz XXX-lecia Polskiego Związku Działkowców
Partie i Związki Zawodowe w obronie działkowców
Obrady Okręgowych Zjazdów Delegatów PZD
Działkowcy w sprawie wyborów parlamentarnych 2011 r.
Biuletyn PZD
Wydawnictwo Działkowiec
Konkursy w PZD
Wieści z Ogrodów...
Ciekawe linki
Wzory dokumentów
Archiwum wiadomości
Deutsch
II Kongres PZD
Publicystyka Związkowa
Kontakt

Pismo Krajowej Komisji Rewizyjnej w Warszawie skierowane do dr Bohdana Zdziennickiego Prezesa Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 lipca 2010r.

Strona główna

PZD
Krajowa Komisja Rewizyjna
W Warszawie

                                                                                                                                                  
                                              Sz. P.     dr Bohdan Zdziennicki  
                                           Prezes  Trybunału Konstytucyjnego
                                             al. Jana Christiana Szucha 12 a
                                                      00-918 Warszawa

 

Szanowny Panie Prezesie!


Członkowie Krajowej Komisji Rewizyjnej Polskiego Związku Działkowców, centralnego organu kontrolnego po szczegółowym zapoznaniu się z treścią wniosku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku – postanowienie z dnia 10 czerwca 2010 roku, sygnatura II SA/Bk 21/10 – dotyczącego pytania prawnego czy art.24 ust.1 Ustawy z dnia 8 lipca 2005 roku o Rodzinnych Ogrodach Działkowych jest zgodny z Konstytucją RP, przedstawiają swoje stanowisko.


Z poglądami wyrażonymi przez WSA w pytaniu prawnym trudno się zgodzić, bowiem zawarta w uzasadnieniu postanowienia wykładnia art.24 ust.1 Ustawy o ROD jest z gruntu błędna i niewłaściwa. Interpretując ten przepis Sąd całkowicie pominął inne regulacje prawne odnoszące się do rodzinnych ogrodów działkowych lub wcześniej do pracowniczych ogrodów działkowych.


Sąd uwagę swoją skupił wyłącznie na kwestii tytułu prawnego do terenu ROD rozumianego, jako ograniczone prawo rzeczowe tj. prawo użytkowania. Całkowicie natomiast pominął skutki prawne przepisów przejściowych zawarte w art.33 Ustawy o Pracowniczych Ogrodach Działkowych z 6 maja 1981 roku. Przepis dopuszczał możliwość funkcjonowania POD na nieruchomości, do której PZD nie legitymował się tytułem prawnym w postaci prawa użytkowania lub użytkowania wieczystego.

Wynika z tego, że wbrew stanowisku zajętemu przez WSA, stwierdzenie nieważności decyzji o przekazaniu nieruchomości w użytkowanie na rzecz PZD, nie daje jeszcze podstawy dla przyjęcia stwierdzenia, że PZD nie dysponuje do nieruchomości żadnym tytułem prawnym.

Zgodnie z Ustawą o ROD a wcześniej Ustawą o POD naniesienia i nasadzenia znajdujące się na terenie ROD (wcześniej POD), który spełniał warunki ogrodu stałego, stanowią odrębny od nieruchomości przedmiot własności, której odjęcie jest możliwe wyłącznie w przypadku likwidacji ROD i za godziwym odszkodowaniem.


Pragniemy zaznaczyć, że wbrew poglądowi WSA, art.24 ust.1 Ustawy o ROD nie jest przepisem „dającym prymat władaniu gruntem przez ROD, nawet wówczas, gdy nie jest ono podparte żadnym tytułem prawnym”.
Celem ustawodawcy w 2005 roku było wprowadzenie mechanizmów, które wreszcie uwolnią działkowców i nasz Związek od ponoszenia skutków błędów w gospodarce nieruchomościami prowadzonej przez organy administracji publicznej.

Właśnie w tym celu wprowadzono art.24 ust.1 Ustawy o ROD, który nawiązuje do konstrukcji nieodwracalnego skutku prawnego. Zgodnie z art.156 § 2 KPA niezależnie od rodzaju uchybienia mającego miejsce przy wydawaniu decyzji nie można stwierdzić jej nieważności, gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.

Pojęcie nieodwracalności skutków prawnych jest precyzyjnie zdefiniowane w orzecznictwie np. w wyroku NSA z 19 lutego 2002 roku.
Działkowcy, którzy działając w zaufaniu do władzy publicznej zagospodarowywali nieruchomość w przeświadczeniu, że inwestowany majątek, jako odrębna od nieruchomości własność, korzysta z konstytucyjnych gwarancji ochrony, przed wejściem w życie art.24 ust.1 Ustawy o ROD byli wywłaszczani bez odszkodowania.

Taki stan był pogwałceniem konstytucyjnych standardów i z tego też powodu ustawodawca w 2005 roku postanowił wprowadzić rozwiązania, które pogodziło prawa byłych właścicieli z koniecznością zapewnienia ochrony własności PZD i działkowców.


Szanowny Panie!


Krajowa Komisja Rewizyjna PZD stwierdza, że zastrzeżenia WSA w Białymstoku wobec art.24 ust.1 Ustawy o ROD zostały oparte o błędną wykładnię, wynikającą z pominięcia innych przepisów ustawy o ROD (lub wcześniejszej ustawy o POD) oraz ratio legis tego przepisu.

W konsekwencji tych uchybień tezy zawarte w uzasadnieniu pytania prawnego skierowanego do Trybunału Konstytucyjnego przez WSA, nie odpowiadają prawdzie i nie zasługują na uwzględnienie.


Pragniemy ponadto zauważyć, że w zakresie podniesionej przez WSA w Białymstoku rzekomej iluzoryczności prawa do nieruchomości zamiennej lub odszkodowania zagwarantowanego w art.24 ust.2 Ustawy o ROD, odmienny pogląd na ten temat wyraził WSA w Warszawie (w sprawie o sygn. akt I SA/Wa 1239/09).

Sąd zajął stanowisko, z którego wynika, że o ile stwierdzenie zasadności roszczenia zgłaszanego do terenu ROD następuje w drodze postępowania administracyjnego, to wypłata odszkodowania lub zapewnienie nieruchomości zamiennej są czynnościami cywilnoprawnymi (o charakterze nie władczym) poprzez stosowne powództwo na drodze cywilnej, a nie administracyjnej.


Będąc świadomymi Obywatelami wiemy, że na straży prawa własności i mienia w demokratycznym państwie prawa, stoi Ustawa Zasadnicza, przepisy Prawa krajowego oraz Prawo międzynarodowe w postaci Konwencji z 4 listopada 1950 roku o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

Protokół nr 1 tejże Konwencji wprowadził obowiązującą do dziś zasadę ochrony tej własności i wynika z niej, że nikt nie może zostać pozbawiony własności, chyba, że w ważnym interesie publicznym, w ściśle określonych warunkach i za godziwym odszkodowaniem.


Reasumując, Krajowa Komisja Rewizyjna PZD zwraca się z prośbą o odmowę nadania wnioskowi WSA w Białymstoku, dalszego biegu, bowiem będzie to w naszej ocenie zgodne z właściwie pojmowaną sprawiedliwością społeczną.

Nasze niniejsze stanowisko kierujemy ponadto do wiadomości:


- Marszałka Senatu RP Bogdana Borusewicza,
- Marszałka Sejmu RP Grzegorza Schetyny,
- Rzecznika Praw Obywatelskich Prof. Ireny Lipowicz,
- Premiera Rządu RP Donalda Tuska
- Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku,
- Prezesa Polskiego Związku Działkowców Eugeniusza Kondrackiego.


                                                             

                                             Z poważaniem


           Społecznie wykonujący mandat wobec członków i Związku
                          Członkowie Krajowej Komisji Rewizyjnej PZD


Przewodniczący                                        Maria Fojt
Z-ca Przewodniczącego                             Olgierd Kaunas-Kownacki
Sekretarz                                                Jerzy Jaksoń

Członkowie:

Stanisław Burzyński, Bogusław Dąbrowski, Ryszard Dorau, Mieczysław Górski, Krzysztof Kapciak, Włodzimierz Leśnierowski, Eugeniusz Lubosch, Kazimierz Pabian, Henryk Tomaszewski i Dorota Zerba.
                                                       

 

Warszawa, dnia 23 lipca 2010r.

 

 


 

« Powrót