Uprawnienia i obowiązki OZ w zakresie walnych zebrań wynikające ze statutu PZD Uprawnienia i obowiązki OZ w zakresie walnych zebrań wynikające ze statutu PZD Okręgowy zarząd, jako jedyny organ Związku, posiada uprawnienia do stwierdzania nieważności walnych zebrań, a także zmieniania, uchylania bądź stwierdzania nieważności uchwał podjętych na walnym zebraniu. To są uprawnienia statutowe z tytułu nadzoru. Jednak w głównej mierze zarządy okręgowe skupiają się na pomocy w przygotowaniu i przeprowadzeniu walnych zebrań, aby do minimum sprowadzić przypadki wymagające interwencji. Temu celowi służy też uczestnictwo przedstawicieli okręgu na walnych zebraniach, aby w razie potrzeby informowali zebranych, że zgłoszony projekt uchwały jest sprzeczny z obowiązującym prawem i w przypadku podjęcia takiej uchwały okręgowy zarząd będzie zobowiązany do jej unieważnienia. Drugim etapem jest obowiązek przesłania do okręgowego zarządu dokumentacji (w tym podjętych uchwał) w ciągu 14 dni od zakończenia walnego zebrania. Uchwały są sprawdzane pod kontem zgodności z obowiązującym prawem zarówno związkowym, jak i powszechnie obowiązującym. Jeżeli uchwała jest sprzeczna z prawem, wówczas jest stwierdzana jej nieważność (lub uchylana) przez okręgowy zarząd. Okręgowy zarząd bada także prawomocność zwołania i przebiegu walnych zebrań na podstawie przedłożonych sprawozdań przez obsługujących, następnie na podstawie przesłanej dokumentacji i interwencyjnie po zgłoszeniu przez działkowców wniosku o unieważnienie walnego lub podjętych na nim uchwał. W ostatnich sprawach często okręgowy zarząd zwraca się do okręgowej komisji rewizyjnej o przeprowadzenie kontroli w ogrodzie i ustalenie stanu faktycznego. Niestety zdarza się, że dopiero informacje od działkowców zwrócą uwagę okręgowi na nieprawidłowości w przy zwołaniu, przebiegu i wynikach walnego. Wówczas okręgowy zarząd dokonuje oceny prawomocności walnego, a także podjętych uchwał. Przyjęty system sprawdza się w praktyce, ale najważniejsze, aby przestrzegać procedur określonych prawem związkowym dotyczących przygotowania, zwołania i przebiegu walnego zebrania, a także podejmować uchwały zgodnie ze statutowymi kompetencjami walnych zebrań, a wtedy nie będzie potrzebna ingerencja organów wyższych. MP |
|||